Nieuws

Microsoft lanceert centraal meldsysteem internetfraude

Geplaatst op 01 juli 2010

Microsoft lanceert centraal meldsysteem internetfraude

Door een samenwerking van Microsoft, de NCFTA en een paar andere grote bedrijven, is in de Verenigde staten een centraal meldsysteem voor internetfraude tot stand gekomen: Internet Fraud Alert. Hier kunnen bedrijven terecht wanneer ze in aanraking komen met internetfraude.

In de VS was er nog geen centraal systeem specifiek voor internetfraude. Wel is er een Internet Crime Compliant Center (IC3), dat is ontstaan uit een samenwerking van de FBI en de NW3C. Hier in Nederland hebben we het Meldpunt Cybercrime van het Nederlandse Politite Instituut, waar burgers terecht kunnen met meldingen over criminaliteit op het internet in het algemeen.

IC3 en het Nederlandse meldpunt zij beide vooral bedoeld voor particulieren en richten zich op algemene internetcriminaliteit, terwijl het Internet Fraud Alert een samenwerking is van meerdere bedrijven om particulieren te beschermen tegen internetfraude.

Informatiestroom verbeteren tussen bedrijven

Internet Fraud alert moet de informatiestroom gaan verbeteren tussen beveiligingsbedrijven en bedrijven die online betaaldiensten aanbieden, zoals internetbankieren, Paypall, elektronische portemonnees (Wallie) of elektronisch betalen met creditcard.

Het initiatief voor het centrale meldpunt kwam van Microsoft en de NCFTA. De afkorting NCFTA staat voor National Cyber-Forensics & Training Alliance. Het is een landelijke organisatie die informatie over internetfraude verzameld en verwerkt.

Samenwerking tussen bedrijven en organisaties

De software van het centrale meldpunt is ontwikkeld door Microsoft. Andere bedrijven die medewerking verlenen zijn bijvoorbeeld Paypall, Ebay en McAfee, en er wordt verwacht dat er in de toekomst nog meer bedrijven gaan meewerken aan dit project.

Terug naar de vorige pagina

Het laatste nieuws uit de webdesign branche

5 tips om meer te verkopen via jouw website

5 tips om meer te verkopen via jouw website

Geplaatst op 28 augustus 2014

Om ervoor te zorgen dat klanten iets bij jou kopen, moeten ze je eerst weten te vinden. Die weg wordt ook wel de customer brandjourney genoemd. Lees meer

Wat gebeurt er als je alles leuk vindt?

Wat gebeurt er als je alles leuk vindt?

Geplaatst op 14 augustus 2014

Die vraag stelde Mat Honan zich af en besloot om gedurende twee dagen elke update die hij op Facebook tegenkwam te liken. Kortom; zowel persoonsberichtjes als commerciële berichten kregen een duimpje. Lees meer

Optimaliseer je landingspagina

Optimaliseer je landingspagina

Geplaatst op 28 juli 2014

Een landingspagina is een specifieke webpagina dat opgezet is met als doel om conversie te generen. Bezoekers komen bijvoorbeeld via een speciale link op een flyer, of via de zoekresultaten van Google op deze speciale pagina terecht. Lees meer

Stuur deze pagina door