Nieuws

Trends 2015

Geplaatst op 05 januari 2015

Trends 2015

Zoals elk jaar zijn er weer voorspellingen van welke webdesign trends komen, blijven en gaan. Wij vatten de trends samen waarvan we verwachten dat we ze het komende jaar veel gaan zien.

Interactief scrollen

keepscroling.pngInteractief scrollen kom van oorsprong uit de 2d-gametechniek. Het toonde diepte doordat de achtergrond minder snel bewoog dan de voorgrond. Ondanks dat het best lastig is om goed parallax (verticaal) te scrollen, is het erg aantrekkelijk voor de bezoeker en is het een goede aandachtstrekker.  Een parallax design staat de gebruiker verder toe om een product in 3d te tonen en de bezoeker via een pad naar de call-to-action te begeleiden. Daarnaast is, door de komst van touch screens, de handeling om te scrollen natuurlijker geworden dan te klikken. 
 

Prominente afbeeldingen

In 2014 zagen we al dat afbeeldingen een steeds grotere rol kregen. Door de ontwikkeling van de stocksites en de snellere bandbreedte konden grotere en kwalitatievere afbeeldingen worden getoond. En omdat mensen nou eenmaal visuele wezens zijn, zullen we dit in 2015 alleen nog maar meer gaan zien. 
 

Semi-flat design

Eind 2013/begin 2014 kreeg het flat design het podium. Met Windows en Apple voorop was het platte ontwerp de trend van het afgelopen jaar. Flat design staat voor een plat ontwerp. Geen foefjes, een strak ontwerp, gemakkelijk om te gebruiken werkt uitstekend met responsive ontwerpen en heeft een snellere laadtijd. We gaan in 2015 vooral een mix zien van het platte ontwerp dat gecombineerd wordt met realistische beelden.  Een voorbeeld hiervan is het Material design
 

Mobile first

het gebruik van de smartphone en tablet groeit nog steeds ten opzichte van de desktop en laptop. Volgens onderzoek van Google zegt 48% van de ondervraagden dat als de website niet 'goed' werkt op hun telefoon, zij het gevoel kregen dat het bedrijf niet geïnteresseerd genoeg is. 
 

Single page

Als je maar een pagina gebruikt voor je website, dan moet je wel to-the-point zijn. Alle content moet ten slotte op een pagina. Essentieel zijn daarbij een duidelijke navigatie, duidelijke en scanbare content en dat het geweldig werkt op mobiele apparaten. Het wordt daarom ook aangeraden dat je met visuele elementen de gebruiker lokt en tekst ondergeschikt maakt. Mix het ten slotte met storytelling. 

 

Bronnen: Bowenmedia (2014)Coastal Creative (2014)

 

Terug naar de vorige pagina

Het laatste nieuws uit de webdesign branche

Geen paniek, ga mobiel!

Geen paniek, ga mobiel!

Geplaatst op 30 maart 2015

Volgens Google is een mobiele website 'een must'. Steeds meer mensen gebruiken een mobiel apparaat zoals een telefoon of tablet om het internet te benaderen. De zoekresultaatalgoritmes worden op dit gedrag aangepast. Lees meer

'Weg naar de Bevrijding' maakt 2x kans op de Geschiedenis Online Prijs!

Gepubliceerd op: 16 maart 2015 door Internetbureau flink Lees meer

26 punten voor webdesign

26 punten voor webdesign

Geplaatst op 16 februari 2015

Websites zijn niet meer weg te denken in communicatieland. En omdat steeds meer mensen gebruikmaken van het internet (vooral per mobiel), willen steeds meer mensen ook een eigen website. En daarom moet je goed nadenken over welke stappen je doorloopt als je zelf een website wilt opzetten. Webdesigners op deze website kunnen met je meedenken. Een samenvatting van elementen waar een webdesigner aan denkt staat in de volgende checklist. Lees meer