Nieuws

Wat gebeurt er als je alles leuk vindt?

Geplaatst op 14 augustus 2014

Wat gebeurt er als je alles leuk vindt?

Die vraag stelde Mat Honan zich af en besloot om gedurende twee dagen elke update die hij op Facebook tegenkwam te liken. Kortom; zowel persoonsberichtjes als commerciële berichten kregen een duimpje.

“Het resultaat was schokkend” zegt Honan in zijn artikel op Wired. "Alles liken is niet leuk". De algoritmes van Facebook bepalen namelijk wat er op jouw persoonlijke nieuwsfeed komt, aan de hand van jouw acties op de Facebookwebsite. Dus wat is dan het resultaat als je gedurende 48 uur alles leuk vindt (liket) terwijl je de inhoud van het bericht persoonlijk helemaal leuk vindt en daarmee het algoritme om de tuin leidt?

Probleem op facebook
Honan ontdekt een probleem op Facebook dat hem herinnert aan iets dat in de maatschappij ook fout kan gaan: mensen gaan tegen elkaar praten en niet meer met elkaar. Het viel hem ook op dat de feed op zijn telefoon anders was dan op zijn pc. De mobiele feed liet namelijk nog amper menselijke content zien naast de grote hoeveelheid advertenties en berichten van andere websites. De pc-feed, waar ook vooral commerciële berichten stonden, stond nog wel wat berichten van vrienden. "Weird", noemt Mat Honan het:"On that little bitty screen, where real-estate is so valuable, Facebook’s robots decided that the way to keep my attention is by hiding the people and only showing me the stuff that other machines have pumped out."

"good job, robot, I like this.”
Elke keer als je een bericht liket (iets leuk vinden, m.n. op Facebook) zeg je tegen het algoritme dat het een goede keuze was om dit bericht aan jou te laten zien. Tijdens het onderzoekje kwam Honan erachter dat er een specifieke manier is om berichten te schrijven die ontworpen zijn om interactie op te wekken:

  • Een zin met controversieel nieuws en een statement
  • Een zin met waarom dit statement goed of slecht is
  • En een call-to-action vaak in de vorm van een vraag

Het effect op de nieuwsfeed van vrienden
Het algoritme denkt, als je vrienden van elkaar bent op Facebook, de kans dat je dezelfde dingen leuk vindt groter is. Vandaar dat als je een bericht liket, dit bericht ook aan jouw vrienden getoond wordt, in de hoop dat zij het ook leuk vinden. Het gevolg van dit onderzoekje was dan ook dat vrienden van Mat Honan gingen twijfelen aan de echtheid van het profiel. Er werd zelfs gevraagd of hij gehacked was en hij kreeg opmerkingen dat zijn likes, de nieuwsfeed van anderen overspoelden waardoor andere echte vrienden niet meer naar voren kwamen.

Wat kun je hier uit leren?
Kortom; het algoritme van Facebook is erg handig als je als bedrijf jouw berichten wilt verspreiden. Op een natuurlijke manier wil het onder gelijkgestemden, zoals vrienden op Facebook, de berichten delen. Dit besluit het algoritme op basis van onder andere de bevestiging dat het voor die doelgroep geschikt is door een like te ontvangen. Dit algoritme is waarschijnlijk ook op een bepaald like-gedrag afgestemd. Als een persoon daar van afwijkt, zoals Mat Honan in zijn experiment heeft gedaan, dan gaat het algoritme zich juist onnatuurlijk gedragen. 

Lees het hele artikel 'I Liked Everything I Saw on Facebook for Two Days. Here’s What It Did to Me' via Wired.

Terug naar de vorige pagina

Het laatste nieuws uit de webdesign branche

Geen paniek, ga mobiel!

Geen paniek, ga mobiel!

Geplaatst op 30 maart 2015

Volgens Google is een mobiele website 'een must'. Steeds meer mensen gebruiken een mobiel apparaat zoals een telefoon of tablet om het internet te benaderen. De zoekresultaatalgoritmes worden op dit gedrag aangepast. Lees meer

'Weg naar de Bevrijding' maakt 2x kans op de Geschiedenis Online Prijs!

Gepubliceerd op: 16 maart 2015 door Internetbureau flink Lees meer

26 punten voor webdesign

26 punten voor webdesign

Geplaatst op 16 februari 2015

Websites zijn niet meer weg te denken in communicatieland. En omdat steeds meer mensen gebruikmaken van het internet (vooral per mobiel), willen steeds meer mensen ook een eigen website. En daarom moet je goed nadenken over welke stappen je doorloopt als je zelf een website wilt opzetten. Webdesigners op deze website kunnen met je meedenken. Een samenvatting van elementen waar een webdesigner aan denkt staat in de volgende checklist. Lees meer