Nieuws

Hoe kies je een goede webhoster?

Geplaatst op 24 mei 2011

In 2009 zoekt Elsa Kreuze een hostingbedrijf voor haar webwinkel. Op kvk.nl vraagt ze: hoe kies je een goede webhost? en krijgt een berg adviezen. Een keurmerk zou helpen. Dat komt deze zomer.

In 2009 zoekt Elsa Kreuze een hostingbedrijf voor haar webwinkel. Op kvk.nl vraagt ze 'hoe kies je een goede webhost?' en krijgt een berg adviezen. Een keurmerk zou helpen. Dat komt deze zomer.

De tips over waar je op moet letten bij de keuze voor een hostingbedrijf zijn al gauw te technisch voor een niet-technisch opgeleide ondernemer. Zeker als die net begint aan een eigen webwinkel, zoals bij Kreuze. Zij krijgt het advies te kijken naar de netwerk- en serverconfiguratie van het hostingbedrijf en naar welke programmeertalen het bedrijf ondersteunt. Daarnaast krijgt ze het advies te letten op de prijs/kwaliteit verhouding.

Daar komt ze niet veel verder mee. De verwijzing naar webhosters.nl, waarop veel hostingbedrijven staan met daarbij commentaar van klanten over hun ervaringen met dat bedrijf, is heel handig, maar alleen als ze al een shortlist heeft. En die kan ze pas maken als ze precies weet welk type hostingbedrijf past bij haar bedrijfsplan. Voor ondernemers die wel voldoende technische kennis hebben, geldt iets soortgelijks, maar dan voor de zakelijke kant.

Onderscheid is lastig

Het probleem is dat Nederland is vergeven van partijen die zich afficheren als hostingbedrijf. Het is vaak lastig vast te stellen of het nu gaat om een server ergens op een zoldertje bij iemand thuis of om een financieel stabiel bedrijf. Een mooie website zegt niet genoeg. Er bestaat geen kwaliteitslabel van het kaliber ‘Bovag’. Sterker nog: er is helemaal geen keurmerk in hostingland.

Althans, nog niet. Brancheorganisatie Dutch Hosting Providers Association (DHPA) gaat een hostingkeurmerk lanceren. De organisatie is erop gericht de markt transparanter te maken voor iedereen, óók voor de ondernemer op zoek naar een hostingbedrijf, zegt voorzitter Jan Willem des Tombe. Startende ondernemers kunnen met hun vragen terecht bij de deelnemende hostingbedrijven. Die onderschrijven de ‘Code of Conduct’ van de DHPA, een aantal onderling afgesproken gedragsregels.

Weinig controle

Of de ondernemer daar nu veel aan heeft, is de vraag. De regels zijn nogal algemeen. Zo staat er dat DHPA leden 24 uur per dag bereikbaar zijn voor klanten in geval van storingen, “tenzij anders overeengekomen”. Bovendien is de handhaving niet geregeld. Deelnemende bedrijven houden elkaar in de gaten en dat is het. Ook kunnen andere hostingbedrijven, die niet zijn vermeld op de DHPA-site en die geen Code of Conduct op hun website hebben staan, prima hostingbedrijven zijn.

Lees het volledige bericht op Webwereld »

Bron: Webwereld.nl   Auteur: Esther Wouters

Terug naar de vorige pagina

Het laatste nieuws uit de webdesign branche

Geen paniek, ga mobiel!

Geen paniek, ga mobiel!

Geplaatst op 30 maart 2015

Volgens Google is een mobiele website 'een must'. Steeds meer mensen gebruiken een mobiel apparaat zoals een telefoon of tablet om het internet te benaderen. De zoekresultaatalgoritmes worden op dit gedrag aangepast. Lees meer

'Weg naar de Bevrijding' maakt 2x kans op de Geschiedenis Online Prijs!

Gepubliceerd op: 16 maart 2015 door Internetbureau flink Lees meer

26 punten voor webdesign

26 punten voor webdesign

Geplaatst op 16 februari 2015

Websites zijn niet meer weg te denken in communicatieland. En omdat steeds meer mensen gebruikmaken van het internet (vooral per mobiel), willen steeds meer mensen ook een eigen website. En daarom moet je goed nadenken over welke stappen je doorloopt als je zelf een website wilt opzetten. Webdesigners op deze website kunnen met je meedenken. Een samenvatting van elementen waar een webdesigner aan denkt staat in de volgende checklist. Lees meer