Nieuws

Internet populairste medium advertenties

Geplaatst op 23 juli 2010

Internet heeft als medium voor advertenties een vlucht genomen. Vorig jaar werden er voor het eerst meer advertentie-euro's besteed aan internet dan aan televisie en dagbladen. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen naar de nettomediabestedingen in 2009.

Internet heeft als medium voor advertenties een vlucht genomen. Vorig jaar werden er voor het eerst meer advertentie-euro's besteed aan internet dan aan televisie en dagbladen. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen naar de nettomediabestedingen in 2009.

Vooral Google lijkt een groot deel van de Nederlandse mediabestedingen op te strijken. Ruim de helft (euro 410 mln) van de mediabestedingen op internet gaan naar advertenties, gerelateerd aan zoekmachines. Hoewel Google zelf geen cijfers over de Nederlandse markt wil verstrekken, meldt marktonderzoeksbureau comScore dat Google in 2009 een marktaandeel van ruim 93% in handen had. Dat zou betekenen dat in 2009 ruim euro 380 mln aan mediabestedingen naar Google zijn gegaan. Een woordvoerder van Google kon deze cijfers niet bevestigen.

In totaal werd er vorig jaar euro 815 mln aan internetadvertenties besteed. In 2008 was dat nog euro801 mln. Aan reclame op televisie besteedden bedrijven euro 781 mln. De totale kosten van advertenties in dagbladen waren euro 616 mln. Het bestedingsaandeel van internet is daarmee gegroeid naar 16,6% ten opzichte van 14,3% in 2008. Dagbladen en televisie behaalden een bestedingsaandeel van respectievelijk 12,5% en 15,9%.

Van oudsher zijn de dagbladen qua advertentieopbrengsten de belangrijkste marktpartij in Nederland, met televisie op de tweede plaats. In 2008 wisselden die twee van plaats en werd televisie de grootste. In 2009 hebben investeerders een dusdanig groter gedeelte van hun gelden besteed aan internetadvertenties dat voor het eerst in de historie zowel dagbladen als televisie werden voorbijgestreefd door internet.

Volgens Bert Niewold, commercieel directeur van Nielsen Media, is de opleving van internet als advertentiemedium een trend die al jaren groeit.

Toch geven de cijfers volgens Niewold een vertekend beeld. De toename van advertenties op internet heeft volgens hem vooral te maken met de opkomst van midden-, en kleinbedrijven die gestopt zijn met het adverteren via andere media en hun toevlucht hebben gezocht op het internet. 'De totale mediabesteding op internet is dus een optelsom van de bestedingen van vooral veel kleine bedrijfjes.'

Voor grotere adverteerders blijft internet vooralsnog een ondergeschikt medium, stelt Niewold. Al nemen ook de internetbudgetten van grote bedrijven toe. 'Kijk naar de totale mediabestedingen van grote bedrijven en je zult vinden dat het overgrote deel daarvan niet aan internet wordt besteedt', zegt Niewold. Wanneer alleen de top honderd van grootste investeerders zou worden onderzocht ontstaat er volgens de Nielsen-directeur een heel ander beeld.

Volgens Helen Faasse, directeur van de Bond Van Adverteerders (BVA), wordt adverteren op internet echter ook voor grote bedrijven steeds belangrijker. 'Bedrijven hebben eerst de kat uit de boom gekeken maar raken overtuigd van het bereik op internet.' Uit recent onderzoek onder de leden van de BVA bleek dat het online mediabudget over vijf jaar naar verwachting 24% van het totale mediabudget opeist. In 2010 bedraagt het online mediabudget nog 15%.

Toch blijft het verbinden van conclusies aan mediabestedingen complex. Volgens Faasse moet er rekening mee worden gehouden dat het adverteren op eigen websites niet kan worden meegenomen in de onderzoeken. 'Bovendien lopen de advertentiekosten per mediumtype ver uiteen.'

Voor 2010 verwacht Nielsen opnieuw een groei in mediabestedingen op internet.

Bron: Fd.nl

Terug naar de vorige pagina

Het laatste nieuws uit de webdesign branche

Geen paniek, ga mobiel!

Geen paniek, ga mobiel!

Geplaatst op 30 maart 2015

Volgens Google is een mobiele website 'een must'. Steeds meer mensen gebruiken een mobiel apparaat zoals een telefoon of tablet om het internet te benaderen. De zoekresultaatalgoritmes worden op dit gedrag aangepast. Lees meer

'Weg naar de Bevrijding' maakt 2x kans op de Geschiedenis Online Prijs!

Gepubliceerd op: 16 maart 2015 door Internetbureau flink Lees meer

26 punten voor webdesign

26 punten voor webdesign

Geplaatst op 16 februari 2015

Websites zijn niet meer weg te denken in communicatieland. En omdat steeds meer mensen gebruikmaken van het internet (vooral per mobiel), willen steeds meer mensen ook een eigen website. En daarom moet je goed nadenken over welke stappen je doorloopt als je zelf een website wilt opzetten. Webdesigners op deze website kunnen met je meedenken. Een samenvatting van elementen waar een webdesigner aan denkt staat in de volgende checklist. Lees meer