Nieuws

Microsoft lanceert centraal meldsysteem internetfraude

Geplaatst op 01 juli 2010

Door een samenwerking van Microsoft, de NCFTA en een paar andere grote bedrijven, is in de Verenigde staten een centraal meldsysteem voor internetfraude tot stand gekomen: Internet Fraud Alert. Hier kunnen bedrijven terecht wanneer ze in aanraking komen met internetfraude.

Door een samenwerking van Microsoft, de NCFTA en een paar andere grote bedrijven, is in de Verenigde staten een centraal meldsysteem voor internetfraude tot stand gekomen: Internet Fraud Alert. Hier kunnen bedrijven terecht wanneer ze in aanraking komen met internetfraude.

In de VS was er nog geen centraal systeem specifiek voor internetfraude. Wel is er een Internet Crime Compliant Center (IC3), dat is ontstaan uit een samenwerking van de FBI en de NW3C. Hier in Nederland hebben we het Meldpunt Cybercrime van het Nederlandse Politite Instituut, waar burgers terecht kunnen met meldingen over criminaliteit op het internet in het algemeen.

IC3 en het Nederlandse meldpunt zij beide vooral bedoeld voor particulieren en richten zich op algemene internetcriminaliteit, terwijl het Internet Fraud Alert een samenwerking is van meerdere bedrijven om particulieren te beschermen tegen internetfraude.

Informatiestroom verbeteren tussen bedrijven

Internet Fraud alert moet de informatiestroom gaan verbeteren tussen beveiligingsbedrijven en bedrijven die online betaaldiensten aanbieden, zoals internetbankieren, Paypall, elektronische portemonnees (Wallie) of elektronisch betalen met creditcard.

Het initiatief voor het centrale meldpunt kwam van Microsoft en de NCFTA. De afkorting NCFTA staat voor National Cyber-Forensics & Training Alliance. Het is een landelijke organisatie die informatie over internetfraude verzameld en verwerkt.

Samenwerking tussen bedrijven en organisaties

De software van het centrale meldpunt is ontwikkeld door Microsoft. Andere bedrijven die medewerking verlenen zijn bijvoorbeeld Paypall, Ebay en McAfee, en er wordt verwacht dat er in de toekomst nog meer bedrijven gaan meewerken aan dit project.

Terug naar de vorige pagina

Het laatste nieuws uit de webdesign branche

Geen paniek, ga mobiel!

Geen paniek, ga mobiel!

Geplaatst op 30 maart 2015

Volgens Google is een mobiele website 'een must'. Steeds meer mensen gebruiken een mobiel apparaat zoals een telefoon of tablet om het internet te benaderen. De zoekresultaatalgoritmes worden op dit gedrag aangepast. Lees meer

'Weg naar de Bevrijding' maakt 2x kans op de Geschiedenis Online Prijs!

Gepubliceerd op: 16 maart 2015 door Internetbureau flink Lees meer

26 punten voor webdesign

26 punten voor webdesign

Geplaatst op 16 februari 2015

Websites zijn niet meer weg te denken in communicatieland. En omdat steeds meer mensen gebruikmaken van het internet (vooral per mobiel), willen steeds meer mensen ook een eigen website. En daarom moet je goed nadenken over welke stappen je doorloopt als je zelf een website wilt opzetten. Webdesigners op deze website kunnen met je meedenken. Een samenvatting van elementen waar een webdesigner aan denkt staat in de volgende checklist. Lees meer